Digiseikkailun tehtävät 

ikäryhmittäin & pedagoginen tavoite

Opetusryhmillä on usein hyvin eriävät tvt- ja mediataidot ja vaihteleva määrä kokemusta tietoteknisistä laitteista. Digiseikkailussa voi edetä maailma kerrallaan opettajan valitseman teeman ympärillä. Seuraavat luokittelut auttavat löytämään oman opetusryhmän ikäluokalle pedagogisesti perustellun tehtävän.

Tehtävät voidaan tehdä seikkailumaailman järjestyksessä tai vapaasti valiten

Tarinoissa voidaan edetä numerojärjestyksessä.

1-2 luokkalaiset

Tarinat jotka sopivat alkuopetuksen satuhetkeen

Tarina Tavoite pohtia käsitteitä ja sisältöjä:Kesto
1Laama etsii kotiaTieto- ja viestintäteknologian perussanastotiedonhaku internetistäoman myynti-ilmoituksen tekeminenmeemi-käsitePower Point -esitysYouTube -kanava30min
2KutsukorttiNäppäintaidottekstinkäsittelyohjelman käyttäminen30min
3Ongelma matkalla juhliinViestien kirjoittaminen ja hyvä somekaveruus30min
4Juhlat voivat alkaaMillaisia tunteita viestintä netissä sekä nettisisällöt voivat aiheuttaa30min
5Kahden päivän haasteDigi- ja medialaitteiden historiaa japohditaan, millaista elämä olisi ilman digilaitteita.Voiko ilman digilaitteita selvitä?30min
6Mahdoton kotitehtäväDigilaitteiden hyötyjä ja haittoja,internetin ja laitteiden järkevää käyttöä jaharjoitellaan tietotekstien käyttöä opiskelussa.30min
7Siryn ihmeellinen kotiArkielämää helpottavaa tekniikkaa jatulevaisuuden teknisiä ratkaisuja tekoälyä hyödyntäentekoälyä ja robotteja sekä niiden käyttöä eri tilanteissa30min
8Liian hyvää ollakseen tottaTiedon luotettavuuden arviointia sekätutustutaan oikeisiin uutisiin ja valeuutisiin30min
21TunnetaitojaTunteiden jakaminen puhumalla kannattaaViesteillä voi vaikuttaa toisen mielialaanOikeat kaverit tukevat ja lohduttavat harmin hetkelläJokainen joskus erehtyy tai epäonnistuu30min
22Yhteinen tavoiteRyhmätyötaitojen merkitystäTyön jakamisen haasteitaIloa, joka syntyy kun keksitään yhdessäVäärinymmärrykset kannattaa selvittääYhdessä voi saada enemmän aikaan kuin yksin30min
23Käskyjä kummallisilla kielilläOhjelmointikieli -käsitettä jatutustutaan lause -käsitteeseen ohjelmoinnissa.
30min

Tehtävämaailmat

Apin maja

TehtäväTavoiteKesto
Tutustutaan tietokonehiireenOpitaan: tietokonehiiren perustiedot, asento, osoittimen eri muodot5min
Aloita hiiripiiri -peliHarjoitellaan: erilaisten klikkausten harjoittelua10min
Hiiritehtävät 1 – 10Harjoitellaan: kaksoisnapautus, raahaaminen, klikkaukset5min/tehtävä
Tutustu näppäimistöönOpitaan: näppäimistön eri osastot5min
Yhdistä tavutHarjoitellaan: painamaan kirjaimia ja tekemään sanoja tavuista10min
Näppäinmuistipeli 6Opitaan: näppäinten nimiä5min
LaamapeliOpitaan: näppäinten sijaintia10min

Häsän studio

TehtäväTavoiteKesto
Tehdään oma videoHarjoitellaan: oman videon kuvaaminen, parannusehdotuksien pohtiminen30min
Keksi teksti uutiskuvalleHarjoitellaan: uutiskuvalle sopivan tekstin keksiminen 10min
Uutisotsikon kuvittaminenHarjoitellaan: uutisotsikon kuvittaminen10min
Uutisen keksiminen ja kuvaaminenHarjoitellaan: ottamaan uutiskuva ja keksimään siitä uutinen30min
Lempi tubettajatHarjoitellaan: keskustelemaan tubekulttuurista ja perustelemaan omia mielipiteitä30min

Tweetyn viestiseinä

TehtäväTavoiteKesto
Kiva somekaveriHarjoitellaan: miten tehdään kommentointia asiallisesti netissä sekä pohditaan mikä on nettikiusaamista30min
Kiusaamisen vastainen posteriHarjoitellaan: pohtimaan nettikiusaamisen tunnusmerkkejä ja tuotetaan kiusaamisen vastainen mainos60min
VäittelyharjoitusHarjoitellaan: miten väittely tehdään reilulla tavalla60min
Millainen on hyvä viestiHarjoitellaan: pohtimaan mitä hyvä viesti pitää sisällään että se on ymmärrettävä ja sitä on kiva lukea10min
Emojit viestinnässäHarjoitellaan: pohtimaan ja tuottamaan viestimiseen sopivia emojeita15min
Tulkitaan emojeitaHarjoitellaan: pohtimaan mitä emojien yhdistelmillä voidaan tarkoittaa15min
IkärajatHarjoitellaan: pohtimaan elokuvien ikärajoja ja sisältömerkkien tarkoitusta15min
Ahdistava viestiHarjoitellaan: pohtimaan yhdessä ja luomaan turvallinen toimintamalli miten tulisi toimia jos saa puhelimeensa jotain häiritsevää sisältöä30min

Dogen boxi

TehtäväTavoiteKesto
Oma uutisstudioHarjoitellaan: pohtimaan ja rakentamaan yhdessä paikka luokan omille uutisille60min
Päivä uutistoimituksessaHarjoitellaan: kuuntelemaan mitä ja millä tavoin oikeassa uutistoimituksessa tehdään uutisia15min
Päivä trollitehtaallaHarjoitellaan: kuuntelemaan miten valeuutisia tehtailevassa “trollitehtaassa” voitaisiin toimia 15min
Lallun kuvahuijausHarjoitellaan: pohtimaan yhdessä millaisia harmeja voi tulla, jos uskoo liikaa sosiaalisessa mediassa luotuihin mielikuviin15min
Mikä on mainosHarjoitellaan: keskustelemaan erilaisia mainoksia15min

Kursorin ullakko

TehtäväTavoiteKesto
Kursorin kännykkä etikettiHarjoitellaan: pohtimaan yhdessä missä ja miten käynnykkää voi käyttää asiallisesti15min
Päivä ilman puhelinta-haasteHarjoitellaan: pohtimaan mitä kaikkea hauskaa voi tehdä ilman puhelinta15min
Harjoitellaan rauhoittumistaHarjoitellaan: helppoja rentoumistekniikoita musiikin kanssa15min
KiitollisuusharjoitusHarjoitellaan: tunnistamaan mistä asioista voi olla iloinen arjessa – eri vaihtoehtoja tehtäviksi15min
Onko tässä järkeäHarjoitellaan: videon avulla pohtimaan yhdessä milloin olisi hyvä laittaa puhelin pois ja keskittyä muihin asioihin10min

Siryn älytalo

TehtäväTavoiteKesto
Mikä on robottiOpitaan: miten robotti määritellään3min
Mihin robotteja käytetäänOpitaan: mihin robotteja tarvitaan3min
Tunteet ja robottiHarjoitellaan: pohtimaan mitä hyötyä voisi olla robotista jolla ei ole inhimillisiä tunteita, esim. se on loputtoman kärsivällinen10min
Suunnitellaan robottiHarjoitellaan: pohtimaan mitä oman robotin valmistamiseen tarvittaisiin ja millaiset käyttöohjeet se tarvitsisi30min
Siryn älytalo kuvaTutkitaan: kuinka monta robottia Siryltä löytyy kotoaan10min

Laaman aitaus

TehtäväTavoiteKesto
Häsän tunneHarjoitellaan: nimeämään tunteita10min
Kannusta AppiaHarjoitellaan: keksimään toista kannustavia lauseita15min
Arvaa tunneHarjoitellaan: tulkitsemaan tunnetiloja ja keksimään niille nimiä15min
Kuvaile tunteitaHarjoitellaan: kuvailemaan tunnetiloja ja tunnistamaan tunteita15min
Viestejä ja tunteitaHarjoitellaan: vastaamaan viesteihin ja pohtimaan mitä tunteita viestillä saadaan aikaan30min
Erilaiset tulkinnatHarjoitellaan: pohtimaan miten eri ihmiset reagoivat erilaisiin merkkeihin ja onko kaikilla aina sama ymmärrys15min

Miuku-Maukun kirjasto

TehtäväTavoiteKesto
Lukemisen hyödytOpitaan: miksi kannattaa lukea3min
Kissan lukuhaasteHarjoitellaan: etsimään luettavaa teemoilla, otetaan haaste vastaanmäärittämätön aika
DigilukupiiriTutustutaan ja kokeillaan yhdistää digitehtäviä luettuun kirjojen sisältöönmäärittämätön aika

Ohjelmointipolku

TehtäväTavoiteKesto
Ohjelmoitu ympäristömmeOpitaan: mitä ohjelmoinnilla saadaan aikaan arjessa5min
Mikä on tietokoneHarjoitellaan: pohdtimaan tietokoneen olemusta10min
Rautaa ja softaaHarjoitellaan: tutustumaan “raudan” ja “softan” käsitteisiin10min
Tietokoneita etsimäänHarjoitellaan: tunnistamaan tietokone ympäristöstä30min
Rakennetaan tietokoneHarjoitellaan: tietokoneen osia leikkimielisesti askartelemalla oma pahvinen kone60min
VärikoodiviittausHarjoitellaan: luomaan koodi – värikoodi viittaamiselle30min
Scratch JuniorTutustutaan: Scratch Jr aloitusnäkymään ja kokeillaan ohjelmointia 60min
Tee ohjekoodeja 1Harjoitellaan: antamaan Laamalle ja Dogelle ohjeet etenemiseen15min
Tee ohjekoodeja 2Harjoitellaan: antamaan Laamalle ja Dogelle sekä Häsälle ja Appille ohjeet etenemiseen15min

Empatiapolku

Tehtävä
Empatiapolku
Tehtävät voi edetä Empatiapolun järjestyksessä. 
Polkuun käytetään aikaa 1-2 oppituntia.
Polku vaatii opettajajohtoisen etenemisen 1-2 luokkalaisten kanssa, jolloin tarina luetaan oppilaille.
Tavoitteena:tutustua nettiempatia-käsitteeseentehdä monimediaisia tehtäviä asialliseen viestimiseen liittyenpohtia yhdessä viestimisen tapoja netissäpohtia tarinan opetusta ja peilata sitä omiin mahdollisuuksiin vaikuttaa empaattisesti netissä60min – 120min