Aloitusnäkymä työtilaan

Tutkikaa yhdessä työtilaa. Mitä toimintoja sieltä mahtaisi löytyä?

Pohtikaa yhdessä

Mitä tämä koodi saa aikaan? Miten kissa liikkuu?

Lohkojen kuvat avuksi tuntityöskentelyyn

Selitykset erilaisille lohkoille Scratch Juniorissa

Starttilohkot

  • vihreä lippu aloittaa /käynnistää komentosarjan
  • kosketuksella voi aloittaa komentosarjan
  • törmäyksellä voi myös käynnistää toisen hahmon komentosarjan

Liikelohkot

Liikkeen määrää voi säätää painamalla numeroa nuolen alla.

Ulkonäkölohkot

  • puhekupla
  • hahmon suurennus ja pienennys
  • hahmon piilotus ja ilmestymiskomennot

Äänilohkot

  • valmiina äänitehosteena “plup”
  • oman äänityksen voi myös tehdä mikrofonia käyttämällä

Kontorollilohkot

  • odota-toiminto
  • pysähdy
  • vauhdin asettaminen ja
  • silmukkakomento

Lopetuslohkot

  • lopeta komentosarja
  • toista uudelleen koko komentosarja
  • vaihda lopuksi tausta ja komentosarja uuteen kohtaukseen